Alternativ till femminutersmetoden sökes!

2009-12-29 23:42:19 Underbara barn
» Kommentarer(3) «


Albin har sovit en hel kväll utan skrik och gråt. Wiiihoooo!!! Första lugna kvällen evigheter känns det som. Jag överdriver inte om jag säger att han har vaknat minst tre gånger varje kväll under hela hösten och vintern fram tills idag.

Och vad är hemligheten bakom kvällens stora lycka? Jooooo BARNVAGNEN! Jag har verkligen haft ångest för vad som är rätt och fel i denna föräldravärld när det gäller just vårt dilemma, att han inte sover bra i sin säng. Jag har ständigt haft en pickande röst över mig som har upprepat meningar som "lägger ni honom i vagnen gör ni er själva en stor otjänst" och "det är först när han kan somna i sin egen säng som han är ett tryggt barn".

Men idag sket jag fullständigt i den där förbannade rösten.
För nu har jag kommit till en punkt då jag inser att Albin verkligen inte trivs med att somna i sin spjälsäng och att han vaknar flera gånger varje kväll hur länge jag än sitter vid hans säng och håller honom i handen eller ligger intryckt med mitt ansikte mot spjälorna för att han ska kunna hålla mig i munnen (som han har haft som trygghetsgrej sedan han var spädbarn).

Nästa steg blir att ta bort spjälorna på ena sidan av sängen (ja vi har en sådan fiffig säng köpt på IKEA som är byggd för att även kunna vara en vanlig säng). Kanske kan han känna sig tryggare då? Misstänker att han tycker det känns för instängt i spjälsängen.

Men just nu är jag bara så himla glad för att han har sovit gott hela kvällen i sitt eget rum (hans favoritställe för att sova är annars min och hans pappas dubbelsäng, där han har "hamnat" varje natt sedan vi rubbade på rutinerna i somras). Strunt samma om han sover i vagnen, bara han trivs och kan börja känna sig tryggare i sitt eget rum så tycker jag att alla inblandade parter vinner på det (Jag, älsk, P och Albin.)

Håller ni med eller tycker ni att jag är helt knäpp som inte tar fighten och låter honom skrika tills han spyr ner hela sin säng igen?

Jag tar tacksamt emot förslag på alternativ till femminutersmetoden. Lite humanare metod sökes!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag tycker att man kan strunta i alla regler. Som en kompis mamma sa "det går över", jag brukar tänka så...jaha nu är det såhär men det går över. Han kommer ju inte vilja ligga och sova i vagnen som 7-åring. Om ett tag kanske han är mer redo för att somna i sin säng. Tänk lite på er själva, ni måste ju orka med ni också. Och att bråka vid varje läggning är ju skitjobbigt. Annars kanske ni kan testa att flytta in sängen i ert rum, eller ta bort spjärlorna?

Lycka till vännen!!

2009-12-30 @ 09:23:30
URL: http://jennyjansson.blogspot.com
Postat av: Jennie

Jag håller med föregående talare! Ni vet själva hur ni är de bästa föräldrarna till Albin. Stå på dig och följ ditt hjärta, vännen! Kram och gott nytt år!

2009-12-30 @ 14:05:37
URL: http://melkersmamma.blogspot.com
Postat av: Becca

Heja er! Gå efter hjärtat och gör precis de som känns rätt. Våran fis har ju åxå börjat krångla med nattsömn sen hon kom på hur man göra för att komma ur sin säng:-P. Vår plan är att så som Jenny skrev ha hennes säng i vårat sovrum för att få henne "trygg" igen. Hellre att hela familjen sover gott, är på bra humör och mår bra än någon metod som kanske ändå inte fungerar just på ert barn. Nu är det bara att komma på och prova sig fram vad som passar er:-). Lycka till gumman och vi ses imorgon.

2009-12-30 @ 21:00:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback