Vinterland & hallongrottor

2010-03-13 11:04:15 Mat & bak
» Kommentarer(0) «


Har inte någon överföringssladd mellan kamera och dator än. Vår söta lilla buskatt har ju gnagt av den. Så kameran är spängfylld med foton som skulle ha varit publicerade här i bloggen.

Istället får ni här några bilder tagna med min sambos mobil.



Förra helgen gottade vi oss på vår altan och i vår pytteträdgård. Solen stekte och vårt vinterland var vackare än nånsin. Tindra njöt av att känna vårvärme och lekte av sig ordentligt ute i snön. N kastade små snöbollar framför henne - och Tindra hoppade högt!



Albin tyckte också att det var kul att vara ute. Mormor och morfar kom hit och busade med honom. Vi har grävt fram en gång på baksidan och som ni ser har snön nått ända upp över staketet. Kolla in snöhögarna i bakgrunden på fotot!



Igår bakade jag och P hallongrottor. Jag har aldrig gillat hallongrottor tidigare men våra blev faktiskt supergoda.

Här är vårt recept och tricket till den goda och lite knäckigt sega konsistensen tror jag är att vi inte tog 2 msk bakpulver utan 1,5 msk.

250 gr smält margarin
1,5 dl socker
4 dl mjöl
1 dl marzanpulver (sånt som man gör marzansås/vanlijsås av)
1,5 tsk bakpulver
Hallonsylt


Blanda ihop alla ingredienser förutom hallonsylt. Rulla ihop små bollar av degen och tryck ut på ett bakplåtspapper på en plåt. Tryck ner extra mycket i mitten på kakorna och häll i hallonsylt. Grädda i ugnen (200 grader) 10 min.

Lova att testa detta även om ni inte gillat småkakor förut, det är mmmm gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback