En härlig dag med en ledsam upplevelse

2010-06-19 18:56:08 Högtider
» Kommentarer(1) «


Jobbade igår och schwiss så var det helg igen. Bra start efter några dagars ledighet men det ska bli kul att köra igång ordentligt igen på måndag.

Idag fick jag en lång sovmorgon och mitt på dagen har vi varit hos min svärmor som tillfälligt bor på ett avlastningshem. Blev så in i bomben arg på de som arbetar där... Usch, att det ens får jobba så osympatiska människor med att ta hand om andra. När en förvirrad gubbe ville ha deras uppmärksamhet gav de honom en lugnande tablett för att de skulle få lugn och ro i fikarummet där hela personalstyrkan var bänkad framför tv:n. En i personalen hade även mage att dra in Albin i deras elaka sätt att bemöta den goa gubben.
- Sssch, var inte så högljudd, det är en liten grabb här som blir ledsen när du väsnas så, sa k*rringen.

- Nej då han blir inte alls ledsen sa jag och tog med Albin fram till gubbens rullstol. Både jag och Albin tog gubben i hand och klappade honom försiktigt på ena armen så att han skulle känna att vi var på hans sida.

- Å så fin han är, lika fin som sin mamma, sa gubben.

Personalen verkade ovana med att någon sa emot dem. Oj vilken fart det blev på dem när jag gav dem onda ögat. Helt plötsligt skulle de både plocka undan disken och göra fint i köket. De lät även gubben ta sin lilla rullstolstur i korridoren som han så gärna ville.

Fy faro för sådan hemsk personal på ålderdomshem och liknande. När slutade empati och vanligt småprat med de boende ingå i yrket?
Vill inte dra alla över en kam men tyvärr så har jag sett sådant här flera gånger tidigare, bland annat när min farfar tillbringade sitt sista år i livet på ett hem. Guldkant till er som orkar stå på er och vara snälla och goa mot de äldre trots att "pengar" och "tid" inte räcker till. Själv anser jag inte att man ska ha ett sånt jobb om man inte klarar av att vara vänlig och social med de vårdtagande.

Vill passa på att skriva grattis till Victoria och Daniel - jättefina ihop och trots att jag inte varit ett dugg engagerad i allt stohej inför detta bröllop så blev jag faktiskt rörd idag när jag kikade på vigseln. Lyckan går ju inte att ta miste på!

Nu funderar jag på att gå ut till tvättstugan och sätta igång ett par maskiner... eller så kanske jag blir kvar här i soffan och bara är.

Puss

Kommentarer
Postat av: Jennie

Usch, det gjorde ont i hela mig när jag läste om din upplevelse på avlastningshemmet... Hemska, hemska människor. En gullig liten farbror...

2010-06-19 @ 22:34:52
URL: http://melkersmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback