Resetips del. 2 Las Palmas Gran Canaria

2010-04-11 10:38:49 Resor
» Kommentarer(1) «




Du står på den kilometerlånga sandstranden Las Canteras. På din högra sida kan du blicka ut över det turkosfärgade Atlanten och, om vädret är klart, se över till jättelika Tejde. Till vänster om dig har du Gran Canarias storstad Las Palmas, staden som har allt.


Las Palmas lämnar dig aldrig oberörd
. Redan på väg in till staden möts du av havsdoft blandad med heta impulser från stadslivet. Stora lägenhetshus tornar upp sig i stadens ytterkant. När du sedan närmar dig de centrala delarna övergår bebyggelsen till resturanger, pubar, discotek, butiker och hotell, men trots det känns Las Palmas inte alls som någon turisthåla -utan mer som ditt ställe på jorden.

Hela staden är belägen på en udde som omges av Atlanten. På den ena sidan finns en hamn där stora fartyg lägger till och på den andra sträcker en av Spaniens vackraste storstadsstränder ut sig i solgasset.

Det är på strandpromenaden vid Las Canteras som alla samlas. Både lokalbefolkningen och turisterna. Här kan du förutom att sola och bada ta dig en promenad, avsmaka en kall sangria eller varför inte prova på surfing i vågorna som slår in mot strankanten.


Här finns inget tillfälle för tristess
. När du har kopplat av under de tjusiga palmerna en stund och havet har svalkat din kropp väntar mängder av butiker och caféer på just ditt besök. Förutom de många affärerna som du finner i hjärtat av Las Palmas, finns två stora köpcenter inom ett par kilometers avstånd. Efter en dag fylld av liv och rörelse är du välförtjänt av en tupplur på hotellrummet, och sedan väntar nattlivet som varar fram till gryningen...







Jag längtar alltid efter att återvända till denna magiska stad! Tyvärr kan jag inte tipsa om några hotell eftersom jag bodde i ett studenthem när jag var där. Texten här över skrev jag i ett resereportage i skolan en gång, hoppas den kan fånga ert intresse för Las Palmas.


Kommentarer
Postat av: carro

jag älskar denna stad och kan bara hålla med! :)

2010-04-11 @ 15:13:27
URL: http://arrow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback